I arbeid med å omsette en visjon til handling, blir bruk av assosiasjonskort og refleksjon anbefalt. Hensikten er at deltakerene skal enes om hvordan de kan sette felles verdier ut i praksis og realisere visjonen. I denne prosessen er det viktig at deltakerene sine synspunkt blir respektert og lyttet til uten avbrytelser, og at det utformes samspillsregler for videre arbeid.
Du trenger:
- Kort med ulike bilder, som f.eks postkort, gratulasjonskort eller pakker med assosiasjonskort. Samhandlingskort/EVOKEcards (som er den engelske betegnelsen) finnes i mange varianter og kan kjøpes via internett
- Penn og papir, eventuelt post-it lapper
- Flip-over/A3-ark/tavle
- En presentasjon / oppsummering av felles verdier, holdninger og visjon, inkludert faktorer som fremmer og hemmer.
Fremgangsmåte
Tid: 30 min
Utgangspunktet for dette arbeidet er en felles utarbeidet visjon basert på arbeid med verdier og holdninger. Fasilitator starter derfor med å presentere den omforente oppsummeringen for deltakerene, inkludert faktorer som hemmer og fremmer.
Legg kortene utover gulvet eller på et stort bord. Be deltakerene velge kort som fenger dem, uten å tenke at de skal begrunne hvorfor de tok akkurat disse kortene. Sett av ca 3 minutt til dette.
Be deretter deltakerne om å legge kortene de har valt fremfor seg, og tenke gjennom:
- Hva liker jeg med disse kortene, og hvorfor?
- Når du nå ser på dine kort - symboliserer kortene noe som kan hjelpe deg til å leve opp til de omforente verdiene og holdningene i din arbeidshverdag?
- Hva annet sier kortene om den veien dere må gå sammen for å operasjonalisere visjonen?
Skriv ned svarene (5 min).
Deltakerene skal deretter dele refleksjoner med hverandre og skrive på en flip-over de prosessene de enes om, og diskutere om dette er prosesser de vil forplikte seg til å samarbeide om. Sjekk også om det er andre fremgangsmåter som vil være viktige for dem i dette samarbeidet. Hvis så, før det til på listen.
Samspillsreglene eller prinsippene deltakerene kommer frem til skal være styrende for videre samarbeid. Vurder i tillegg om det er behov for å gjøre tilsvarende med andre i avdelingen (team, arbeidsgrupper).
Eksempel på samspillsregler
- Respekter hverandre som personer og kollegaer
- Lytt aktivt og ikke snakk i munnen på hverandre
- Gi hverandre store utfordringer og stor støtte
- Gi hverandre tilbakemelding som grunnlag for læring
- Motta tilbakemelding uten å gå i forsvar
- Oppretthold taushetsplikt om det dere forteller hverandre, med mindre noe annet er avtalt
- Hvis det likevel er viktig for det videre utviklingsarbeidet at dere deler det som har blitt diskutert, bli enige om å anonymisere informasjonen som videreformidles
- Utfør de handlingene du har forpliktet deg til
Bakgrunn Informasjon om teoretisk grunnlag, målsetning og arbeidsgruppen
Metoder og verktøy Samling av relevante metoder, maler, verktøy og erfaringsdeling.
Tilbake Til landingssiden