Hensikten med denne måten å fasilitere en evaluering, er å hjelpe deltakerne med å identifisere og sette ord på det de allerede vet/har erfart. Samtidig bidrar det til å få frem deres innsikt i og erfaringer med måling av kvalitet og evaluering av utviklingsarbeid. Evaluering er for å vite om noe har virket etter hensikten og faktisk ført til forbedringer.
Du trenger:
- Penn og post-it lapper
- Flip-over
Fremgangsmåte
Tid: 30-45 minutter;
Finn et egnet rom, plasser stolene i en sirkel og skriv opp følgende spørsmål på et flippover-ark:
- Hva er fokuset for målingen eller evalueringen?
- Er det sammenheng mellom målingen/evalueringen og visjonen?
- Hvilke fakta eller data er samlet inn?
- Hvorfor samlet vi inn nettopp disse dataene?
- Hvem har samlet inn dataene?
- Hvordan ble dataene samlet inn?
- Hva fortalte målingen/evalueringen deg?
- Hvordan var alle interessenter involvert?
Fasilitator introduserer formålet med aktiviteten og fremgangsmåten. Be deretter deltakerne velge et aktuelt tema/utviklingsarbeid og identifisere måtene det evalueres på, og hvem som evaluerer.
Fasilitator leser opp spørsmålene med ett minutts mellomrom slik at deltakerne får tid til å tenke på svaret (10 min.). Be dem deretter skrive svarene på post-it lapper og feste de under de aktuelle spørsmålene på flip-over arket. Vær oppmerksom på at det kan være noen som trenger støtte på grunn av språk- eller leseferdighetsproblemer.
Inviter så deltakerne til å dele ideer og reflektere sammen over spørsmålene. Hvis det er tid kan en finne ut hvilke spørsmål som er mest viktig for dem å svare ut, og hva de trenger å vite for å komme med tiltak.
Lag en oversikt over spørsmålene og eventuelle tiltak. Disse skal formidles videre til den eller de som er ansvarlig for å koordinere evalueringen. Ta med annen relevant informasjon som tidspunkt for aktiviteten og hvem som var ansvarlig for gjennomføringen. Spørsmålene (og tiltak) vil sannsynligvis være nyttige for å avgjøre hvordan interessenter i avdelingen kan forberede seg til å samle og analysere innspillene som er kommet.
Hvis det er andre interessenter i avdelingen som ønsker å delta i aktiviteten, men ikke har anledning, kan de reflektere over spørsmålene på egen hånd eller sammen med en kollega. Deres innspill blir lagt til det som allerede er samlet inn.
![foto av fire som sitter rundt et bord i kontorlandskap - Klikk for stort bilete](/handlers/bv.ashx/ic4d33b8f-80ba-460e-865d-0815572a740a/w1200/q9703/k7c7797c0abbd/bilde1.png)
Bakgrunn Informasjon om teoretisk grunnlag, målsetning og arbeidsgruppen
Metoder og verktøy Samling av relevante metoder, maler, verktøy og erfaringsdeling.
Tilbake Til landingssiden